Повернутися до звичайного режиму

/Files/images/kartinka_po_fizre.jpg

Використання нетрадиційних методів і прийомів у роботі з фізичного виховання дошкільників

З досвіду роботи інструктора з фізкультури Опанасенко Т.Р.

Як дитина бігає і грається, то їй здоров’я усміхається. (Народна мудрість)

Рухова активність дітей дошкільного віку є природною біологічною потребою, оскільки ступінь задоволення якої багато в чому визначає подальший функціональний і структурний розвиток дитячого організму. Не випадково Е. Арнін вважав високу рухову діяльність дитини цього віку «її природною стихією».

Рухи є найважливішою складовою частиною будь-якого виду діяльності та багатьох психічних процесів.

Постійний розвиток імпульсації, що виникає під час м’язової діяльності, всебічно стимулює фізичний, сенсорний та інтелектуальний розвиток дітей. Виконання різноманітних рухів, активна м’язова діяльність – важливе джерело отримання дитиною уявлень та інформації про навколишній світ. Оптимальна, правильно організована рухова активність дитини створює відповідні передумови для нормальної життєдіяльності організму людини в дорослому віці, довголітнього творчого життя.

«Рух, - як писав академік І. Павлов, - головний прояв життя. Діяльність внутрішніх органів спрямована на забезпечення роботи м’язів, а тренування м’язів є одночасно й удосконаленням функцій інших органів і систем».

Різноманітна рухова діяльність як важливий фактор збереження внутрішнього середовища значною мірою впливає на всі вегетативні системи організму, забезпечує швидку його адаптацію до умов існування, що змінюється. Активна рухова діяльність стимулює зміцнення здоров’я, сприяє всебічному розвитку дитини.

Рухова активність дитини поліпшує її самопочуття і загальну активність. Вона є вагомим засобом для підтримання ваги, її зменшення, активізує обмін речовин, зміцнює серцевий м’яз, стимулює імунну систему, знижує негативний вплив стресів, покращує координацію рухів.

Оскільки чимало задатків, навичок, умінь здебільшого розвиваються у дошкільному віці, то формування основ здоров’я, мотивації здорового способу життя, які пов’язані з руховою активністю, слід розпочинати ще у ранньому дитинстві. Згодом це може стати звичкою на все життя.

Однією із актуальних проблем фізичного виховання дітей дошкільного віку є створення умов для оптимальної рухової активності. Рухова активність дитини зумовлена запропонованим руховим режимом у дошкільному закладі, тому для активізації рухового режиму потрібно створити необхідні умови, що задовольняють потреби дітей у русі.

Ще в давні часи філософи і лікарі зауважили, що систематична рухова активність є невід’ємною частиною здорового життя. Гіппократ близько 400 років до н.е. у своїй праці «Режим» писав: «Одного тільки споживання їжі недостатньо для збереження здоров’я мужчини (жінки), він (вона) повинен (на) також виконувати фізичні вправи. Їжа і вправи володіють протилежними якостями, але діють сумісно, вони сприяють зміцненню здоров’я… Вагомі різноманітність і також дозування вправ відповідно кількості їжі, що споживається, а також конституції тіла і віку».

Загальне фізичне здоров’я і низька ймовірність розвитку захворювань зв’язані з корисними для здоров’я фізичними вправами. Наскільки ефективно і якісно буде відбуватися фізичне виховання тіла дитини у різних вікових групах, настільки більше можливості буде провести її у доросле життя із нормальним фізичним здоров’ям, адже дитинство без фізичного руху – хворе доросле життя.

Здоров’я підростаючого покоління – це «золотий фонд» суспільства. Здоровою вважається гармонійно розвинена людина, яка добре пристосована до навколишнього середовища, постійно реалізує свої фізичні та розумові здібності, робить посильний відповідно до її можливостей внесок у добробут суспільства.

Виховати таку особистість можна лише тоді, коли у кожного члена суспільства будуть сформовані навички здорового способу життя, коли людина з раннього віку навчається контролювати свій фізичний стані раціонально поводиться за конкретних життєвих умов, виробляє усвідомлене негативне ставлення до шкідливих звичок.

Формувати здоровий спосіб у людини необхідно починаючи з раннього віку. Виконувати це завдання покликані сім’я та дошкільний заклад.

Базовою програмою розвитку дитини дошкільного віку «Я у світі» передбачається поступове ускладнення змісту й обсягу навчального матеріалу, яким повинні володіти діти кожної вікової групи з фізичного виховання, урізноманітнення форм роботи та заходи оздоровчої, навчальної, виховної спрямованості. У дошкільному віці закладаються основи здоров’я, формується система рухових умінь і навичок, створюється фундамент для виховання фізичних здібностей, розвиваються інші складові особистості, в тому числі морально-вольові якості, інтелектуальні здібності та естетичні ідеали.

У Білопільському дошкільному навчальному закладі «Зірочка» створені необхідні умови для якісного проведення різноманітних фізкультурних заходів, для стимулювання активної рухової діяльності дітей. Функціонує спортивна зала зі стаціонарним обладнанням, в достатній кількості фізкультурного інвентарю, виготовлене нестандартно-ігрове обладнання. На території дитсадка є фізкультурний майданчик, обладнаний спортивним інвентарем, біговою доріжкою, доріжкою для стрибків, природною «стежиною здоров’я»; також фізкультурний майданчик для організації рухливих ігор та вправ.

Вчені довели, що фізичні вправи зміцнюють м’язи, кістки дитячого організму, позитивно впливають на діяльність всіх внутрішніх органів, особливо серця і легень.

Завдяки регулярним заняттям фізкультурою у дитини значно збільшується обсяг легень, дихання стає більш глибшим, отже збільшується кількість кисню, що входить до організму. Це – запорука повноцінного кровообігу.

Без повноцінного фізичного навантаження залишається маленьким і слабким серце. Фізичні вправи є корисними для діяльності травного тракту, печінки, нирок, залоз внутрішньої секреції, вони сприяють вдосконаленню координації рухів, позитивно впливають на розвиток центральної нервової системи.

Зважаючи на особливості дошкільного періоду життя, роботу з дітьми у закладі необхідно будувати так, щоб вони не тільки вправлялися, активно відпочивали, одержували фізичні навантаження, але й полюбили фізичну культуру і спорт, щоб у них виникла потреба виконувати фізичні вправи систематично.

Вихователь з фізвиховання Опанасенко Тетяна Русланівна працює над проблемою «Використання нетрадиційних методів і прийомів у роботі з фізичного виховання дітей дошкільного віку».

Вихователь використовує різні форми роботи з фізичного виховання: ранкову гімнастику, фізкультурні заняття, фізкультурні розваги, спортивні свята, пішохідні переходи, рухливі ігри. Будує їх сюжетній та ігровій основі.

Щоб діти зранку отримали заряд бадьорості, ранкову гімнастику проводить з добором різноманітних цікавих ігрових, доступних фізичних вправ, використовує сюжет, ігрові дії.

Розробила комплекси вправ ранкової гімнастики на теми: «Улюблені іграшки», «Ось які ми» (ранній вік), «Ялинка-чарівниця», «Долоньки» (молодший дошкільний вік), «Новорічні герої», «Маленькі хмаринки мріють стати великими», «Козацькому роду нема переводу», «По морях, по океанах» (старший вік).

Комплекси розроблені з різними рухливими режимами – стоячи, сидячи, стоячи на колінах.

Ранкова гімнастика перетворюється на цікаву прогулянку лісом, зустріч з різними тваринами, казковими героями. Наявність мотиву діяльності (допоможемо мавпочці зірвати банани (підстрибування до предмета), поплаваємо у морі разом з дельфінами (пролізання від дугою), спонукають дітей виконувати рухи правильно, проявляти цілеспрямованість. Комплекси вправ ранкової гімнастики використовує з різними предметами: м’ячами, обручами, палицями. Відповідно до теми, ігрового задуму застосовує предмети-замінники (м’ячі – Колобок, гімнастичні палиці – стріли Івана Царевича, сніжинки – подарунок Снігової Королеви). До комплексу вправ ранкової гімнастики «Осіння подорож» використовує замінники: шишки, листя.

Опанасенко Т.Р. практикує різні типи фізкультурних занять: тренувальні, сюжетні, ігрові, тематичні.

Відповідно до тематичного планування навчально-виховної роботи закладу, вихователь розробила заняття на теми: «На бабусинім подвір’ї» (ранній вік), (Тема дня «На бабусинім подвір’ї»); «Троє поросят» (старший вік), (Тема дня «Дивний світ казки»); «На лісовій галявині» (молодший дошкільний вік), (Тема дня «Осінь-Чарівниця»).

До тематичних фізкультурних занять виготовила нестандартне фізкультурне обладнання: «кеглі-гриби», «берізки», стояки для мотузки – «пальми», «морська зірка» для переступання, дуга – «золота рибка».

Під час фізкультурних занять та ранкової гімнастики широко використовує вправи для розвитку дрібних м’язів рук, ніг, профілактики плоскостопості, імітаційну ходьбу, ходьбу по «доріжці здоров’я», виготовленій з природних матеріалів: горох, квасоля, шишки тощо; для розвитку дихання – «Вітерець», «Сніжинки», «Повітряна кулька».

Педагог практикує вправи психогімнастики та релаксації. Добирає їх відповідно теми заняття «Відпочинок на морі», «Лугові квіти», «Я – хмаринка», «У космос», «Я – дощик».

Ігрові сюжети сприяють забезпеченню позитивного емоційного стану, що підвищує рухову активність дітей. Моторна щильність занять становить: 58% (групи молодшого віку 4-го року життя), 67% (групи молодшого віку 5-го року життя), 70% (групи старшого віку).

Фізкультурні розваги вихователь з фізвиховання проводить 2 рази на місяць у кожній віковій групі, починаючи з раннього віку, спортивні свята – 2 рази на рік.

Опанасенко Т.Р. розробила сценарії розваг на теми: «Осінь-панночка прийшла, веселі ігри принесла», «Хоровод веселих ігор» (молодший дошкільний вік), «Поспішайте робити добро» (старший дошкільний вік), спортивні свята на теми: «Малі олімпійські ігри», «Козацькі забави» та інші.

На фізкультурних розвагах широко використовує ігрові методи та прийоми, сюрпризні моменти. Дітей молодшого дошкільного віку розважають герої Кіт Леопольд, мишенята, Коза-Дереза, старшого дошкільного віку – Клоун, Сніговичок.

Значну увагу вихователь приділяє організації розваг на свіжому повітрі на теми: «Витівки Снігової Баби» (молодший дошкільний вік), «За калиной в сад підемо» (старший дошкільний вік).

Під час розваг використовує рухливі ігри (молодший дошкільний вік), атракціони, ігри, естафети, вправи спортивного характеру (передай м’яч, катання на санчатах, велосипедах, лижах).

Виготовила цікавий матеріал для проведення свят і розваг: емблеми, вимпели, дипломи.

Під час організації різних форм роботи з фізичного виховання дітей значне місце відводить рухливим іграм з різними основними рухами (бігом, стрибками, метанням).

На основі рухливих ігор Е. Вольновського розробила рухливі ігри «Півник і мишенята», «Кіт і миші», «Зайці і вовк», «Вовк і поросята. Практикує рухливі ігри різних народів світу – «Горобчик», «Латки», «Лис» (українські народні), «Іванка», «Яблучко» (білоруські), «Пастух» (вірменська), «Птахи» (дагестанська).

У роботі з фізичного виховання дошкільників вихователь з фізвиховання Опанасенко Т.Р. широко практикує метод кольоротерапії.

Використовуючи засоби кольорового оформлення фізкультурної зали, обладнання, атрибутів вихователь створює умови для рухового розвитку дітей, зміцнення їх фізичних функцій.

Вчений Б. Галеєв відзначав, що з п’ятьох відчуттів (зір, слух, дотик, нюх і смак) найчастіше вступають у взаємозв’язок зір, дотик і слух. Проте, окрім зовнішніх, у людини існують також «внутрішні» відчуття – ті, що визначають її загальне взаємопочуття і суто м’язове відчуття (рівновага, відчуття висоти тощо). Відчуття рівноваги інформує людину про її власну моторику. Роль м’язового відчуття переоцінити важко, бо життєдіяльність людини неможливо уявити без руху.

М’язове відчуття (єдине з усіх) є постійним аналізатором роботи всіх органів чуття. Отже, закономірності рухового розвитку дітей повинні узгоджуватися із закономірностями звукового і кольорового супроводу життя дитини.

Кожен з кольорів має свою характеристику.

Синій – колір неба. Людина захоплюється, коли дивиться на нього.

Блакитний – зменшує м’язове напруження і кров’яний тиск, заспокоює пульс. Викликає почуття свіжості.

Зелений – поєднання земного і небесного. Спокійний, нейтральний, має позитивний вплив, дисциплінує.

Жовтий – тонізує нервову систему, сприяє м’язовій діяльності, стимулює зір.

Помаранчевий – теплий. Зігріває і стимулює. Може заспокоювати, але й подразнювати, залежно від ситуації. Цей колір прискорює пульсацію крові.

Червоний – теплий, проникливий, збільшує м’язове напруження, кров’яний тиск, ритм дихання. Колір життя і дії. Стимулює до рішучості, цілеспрямованості.

В залежності від конкретного заняття, його теми, мети, вихователь використовує певні кольори. Так, для заспокоєння рухової активності дітей пропонує подивитися на море, небо, річку (блакитний колір); для забезпечення організованості дітей під час ігор пропонує подивитися на зелену траву, уявити луки і т.д.; відправляючись у подорож до осіннього лісу, звертає увагу на яскраве осіннє сонечко (жовтий колір).

Опанасенко Т.Р. будує свої взаємини з дітьми на основі поєднання високої вимогливості з глибокою повагою до дитини. Доброзичливий тон, моральна підтримка вихователя у разі поразки або невдачі надають дитині впевненості у своїх силах, сприяють виробленню оптимізму й збільшенню енергетичного потенціалу дітей.

Педагог здійснює пропаганду здорового способу життя, важливості рухового розвитку дошкільників серед батьків. Приймає активну участь у роботі «школи молодих батьків», організованої для батьків груп дітей раннього віку. Опанасенко Т.Р. знайомить батьків з особливостями фізичного розвитку дітей, проводить практичні заняття по навчанню батьків вправам з профілактики плоскостопості, рухливими іграми.

/Files/images/021_w508_h477.png

Кiлькiсть переглядiв: 10142

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.