/Files/images/0_8fcce_b29d923c_L.png

Підвищення психолого-педагогічної культури родини через використання активних форм і методів роботи

З досвіду роботи вихователя І категорії Малишевої Л.А.

"Якщо твої плани розраховані на рік – сій жито, якщо на десятиліття – саджай дерево, якщо на віки – виховуй дітей." Народна мудрість

Провідне місце у формуванні особистості дитини належить сім’ї. Саме в сім’ї дитина отримує певні навички сприймання дійсності, привчається усвідомлюватися повноправним представником суспільства. Родинне виховання завжди було і є незмінною цінністю, головною духовною основою життя нації. При цьому на етапі дошкільного дитинства провідним соціальним інститутом, покликаним забезпечувати різнобічний розвиток дитини, став дошкільний заклад. Гармонійна взаємодія дитячого садка з сім’єю є запорукою повноцінності буття дитини, розкриття і реалізації її потенціалу.

Сім’я і дошкільний заклад – два суспільні інститути, що знаходяться біля витоків нашого майбутнього. Нажаль їм не завжди вистачає взаєморозуміння, такту, щоб почути один одного. А непорозуміння між родиною і дошкільним навчальним закладом тягарем лягає на плечі дитини. І постає питання: «Як зацікавити батьків роботою дитячого садка, допомогти зрозуміти важливість єдиних вимог сім’ї і дошкільного закладу?»

Взаємодія дошкільного навчального закладу і сім’ї

З практики роботи з сім’єю відомо, що багато хто із батьків цікавиться лише тим, як дитина харчується у дитячому закладі і чи добре її одягли, вважаючи, що дитячий садок – місце , де лише доглядають дітей, доки їх батьки знаходяться на роботі. Тому перед педагогами постає завдання зближення з батьками, пошук шляхів взаєморозуміння, ознайомлення батьків не лише з організацією педагогічного процесу, а і з виховною метою, традиціями групи та дошкільного закладу.

Завдання взаємодії дошкільного закладу і сім’ї

Організовуючи роботу з батьками раннього віку вихователь Малишева Лариса Анатоліївна використовує різні форми роботи, що зближують батьків і педагога, наближають сім’ю до дитячого садка, допомагають визначити оптимальні шляхи виховного впливу на дитину. Це і проведення батьківських зборів, педагогічних бесід, тематичних консультацій, засідань "Школи молодих батьків", учать у "круглих столах". У випадку, коли особисті контакти неможливі педагог використовує матеріали наочно-інформаційної пропаганди: брошури, інформаційні бюлетені, буклети, довідники, дошки оголошень, альбоми, подяки батькам, інформацію про навчальну, виховну, ігрову діяльність у групі; закриті скриньки пропозицій.

Форми взаємодії дошкільного закладу і родини

Важливу роль в роботі з родиною педагог приділяє індивідуальному спілкуванню з батьками. Ранковий прийом розпочинається з привітних слів та усмішок. З реакції батьків на привітання вже можна визначити чи налаштовані вони на спілкування і від цього залежить подальші дії вихователя.

Індивідуальне спілкування вихователя з батьками потребує ретельної підготовки. Педагог спочатку проводить опитування батьків, під час якого з’ясовує їх інтерес та уподобання, рівень відкритості до спілкування, для подальшого їх залучення до освітнього процесу. Якщо батьки налаштовані на таке спілкування, то Лариса Анатоліївна проводе індивідуальні бесіди, де обговорюються різні питання, які важливі як для батьків так і для поліпшення освітнього процесу в дошкільному закладі. Розмови проходять в невимушеній атмосфері, щоб батьки не відчували тиску з боку працівників закладу. Педагог обов’язково цікавиться думкою батьків щодо організації освітнього процесу, ознайомлює їх з планами його вдосконалення. Обмін інформацією є особливо важливим на перших етапах знайомства батьків з вихователем оскільки вони мають змогу більше дізнатися один про одного.

Особливе місце в роботі з родиною Лариса Анатоліївна приділяє батьківським зборам. Ретельно готуючись до них, вона добирає цікавий матеріал, готує запрошення, розсаджує батьків на місця, де сидять їх діти. Доброю традицією під час зборів стало чаювання, що зближує батьків. Вони з радістю йдуть на збори, якщо знають, що там на них чекає дещо цікаве і корисне: ділова гра, тренінг, виступи спеціалістів. Батьки мають бути впевнені, що не почують докорів і незадоволення від вихователя, а навпаки – разом знайдуть відповіді на запитання з тем, які їх хвилюють, обговорять педагогічні ситуації, отримають поради щодо того, як саме допомогти дитині і на що необхідно звернути увагу.

Для ознайомлення з питаннями організації навчально-виховного процесу вихователь проводить батьківські конференції, де організовує консультації логопеда, практичного психолога, медичної сестри, запрошує до виступів спеціалістів, готує виставку, оформлює залу, виготовляє запрошення.

Цікавою формою роботи з родиною є "Школа молодих батьків", яка об’єднує мам та татусів дітей груп раннього віку. Керівником цієї "школи" є Лариса Анатоліївна. Мета роботи "Школа молодих батьків" налагодити партнерські стосунки, які б гарантували батькам та педагогам рівність у розв’язанні завдань організації життєдіяльності дітей раннього віку.

Засідання "Школи молодих батьків" проводиться один раз на квартал. В ході цих засідань в спокійній обстановці обговорюються і освітлюються саме ті питання , які найбільш цікаві батькам: психологічні, питання харчування, художньо-естетичного розвитку дитини, мовленнєвого розвитку, фізичного розвитку та пізнавального розвитку. Батькам надаються поради кваліфікованих спеціалістів: методиста, практичного психолога, медичної сестри, інструктора з фізкультури, музичного керівника, шеф-кухаря.

Велику зацікавленість у батьків викликає питання харчування дітей раннього віку, тому було проведено заняття на тему: "Кулінарний клас". Медсестра з дієтичного харчування ознайомила з питанням організації харчування дітей раннього віку, вихователі надали поради , щодо виховання культурно-гігієнічних навичок під час харчування, а шеф-кухар почастував батьків сирною запіканкою з молочним соусом. В кінці засідання була організована виставка літератури з дитячого харчування.

Вирішуючи проблему мовленнєвого розвитку дітей раннього віку , батькам був запропонований "Урок мовлення", де вихователі ознайомили батьків з казками, які треба читати саме дітям раннього віку. З метою активізації батьків була запропонована драматизація казки "Ріпка" за участю педагогів, батьків та дітей, що сприяло згуртуванню сім’ї (дітей і батьків) та педагогів закладу.

В ході роботи "Школи молодих батьків" широко використовуються матеріали наочної пропаганди, оформлені у вигляді порад, пам’яток, рекомендацій, кулінарних рецептів, організовуються тематичні виставки літератури, дитячих робіт, розвиваючих ігор.

Останнім часом спостерігається збільшення кількості батьків, які відвідують засідання "Школи молодих батьків" і активність батьків на занятті теж зростає, а це свідчить про зацікавленість батьків та бажання до співпраці.

Пропаганда педагогічних знань вихователь здебільшого здійснює через батьківські куточки, де розміщені консультативні матеріали. У передпокої групи розташовані стенди у вигляді кошика "Кошик порад", "Для Вас, батьки", "Наше меню", "Оголошення". Увагу батьків приваблюють папки-пересувки, книжки-розгортки, де зібраний матеріал з різних розділів програми, надаються поради щодо виховного процесу. Про діяльність дошкільного закладу та завдання навчально-виховного процесу батьки можуть дізнатися із рекламних та пізнавальних буклетів. Великим попитом користуються брошури "Пальчикові ігри", " Безпека дитини".

З різних причин батьки не завжди можуть висловити свої думки в голос, обмінятись ідеями та запропонувати важливі для них теми для обговорення. Для цього в групі діє скринька довіри "Батьківська пошта". Кожен, не називаючи свого прізвища, може ставити запитання, пропонувати теми для обговорення, висловлювати міркування з будь-яких питань. Раз на тиждень педагог аналізує матеріали зі скриньки довіри, на найбільш типові запитання готуються відповіді, які розміщуються на дошці оголошень під рубрикою "Це цікаво знати".

Батькам завжди цікаво дізнатись про життя дітей в групі, тож Лариса Анатоліївна фотографує малюків у різних ситуаціях упродовж дня: за роботою з дидактичним матеріалом, за обідом, під час музичних і фізкультурних занять, на прогулянці. Цей матеріал оформлюється у вигляді фотовиставки, яка оновлюється один раз на місяць. Потім фотографії з виставки поповнюють альбом групи, який батьки і діти розглядають залюбки, згадуючи цікаві і приємні хвилини.

Варто відзначити такі колективні форми співпраці, де батьки є активними учасниками, союзниками і партнерами педагога, це насамперед організація різноманітних виставок: дитячої творчості, дитячої літератури для читання, спільних дитячих робіт разом з батьками, створення бібліотечки для батьків.

В своїй роботі Лариса Анатоліївна залучає батьків до спільної трудової діяльності: оформлення приміщення групи, оновлення та збагачення предметно-ігрового середовища, благоустрій ігрового майданчика, оформлення міні-музею. При цьому , розуміючи, що кожна людина, яка виконує певну роботу потребує оцінки своєї праці, вона практикує різні форми письмової подяки за активну участь та плідну співпрацю у навчанні та вихованні дітей: письмова подяка у батьківському куточку, занесення подяки батькам або членам родини у "Книгу добрих справ".

Ідучи на вихідні дні, батьки і діти отримують практичний матеріал для спільної діяльності: пальчикові театри, інструкції з виготовлення іграшок власними руками, зразки робіт з малювання, ліплення, поради щодо проведення спостережень у природі, попитом користується педагогічна література для читання у вільний час, твори для батьківських роздумів. Всі роботи, які виготовили діти разом з батьками оформлюються у виставки, альбоми "Вихідного дня".

Аналізуючи проведену роботу, можна впевнено сказати, що педагогу вдається подолати стереотипи у ставленні батьків до дошкільної освіти("Піде до школи, всьому навчиться"), привернути їх увагу до такого важливого аспекту особистісного розвитку дитини, як здатність гармонійно адаптуватись до нових умов життя, основою якої є компетентність у різних сферах життєдіяльності. Показником результативної та успішної взаємодії батьків і педагога можна вважати наявність доброзичливої атмосфери, довірливих стосунків, взаєморозуміння і взаємоповаги між педагогом та родиною, зорієнтованість батьків на виховання та розвиток дітей, їх зацікавленість змістом дошкільної освіти.

/Files/images/37f03c21f655.gif

Кiлькiсть переглядiв: 816

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.