Формування у дошкільників упевненості та позитивної самооцінки
Протягом дня батьки мають можливість створити у дитини почуття власної корисності та адекватності. Один шлях полягає в тому, аби продемонструвати дитині ваше задоволення від її досягнень або намагань. Інший шлях – навчити дитину справлятись з різними завданнями. Цього можливо досягти з допомогою установки: «Ти можеш це зробити».
Отже, уникайте деяких невдалих реплік на адресу своїх дітей. Аналізуйте свої дії та щовечора пригадуйте, скільки разів ви сказали дитині:
- я зайнята;
- подивися, що ти накоїв;
- не говори так швидко;
- це треба робити не так;
- неправильно;
- коли ж ти нарешті навчишся?!
- скільки разів я тобі казала;
- ні, я не можу.
Уникаючи цих реплік, ви можете підтримати свою дитину, додаючи їй впевненості, що ви до неї небайдужі. Навіть якщо дитина і не дуже добре щось робить, батьки мають довести їй, що їхні почуття до неї не змінилися. Корисними можуть бути такі висловлювання:
- Мені буде дуже приємно спостерігати за тим, що відбувається!
- Якщо все буде не так, як тобі хотілося, для тебе це буде гарним уроком.
- Усі ми люди, й всі припускаємось помилок. Врешті-решт, виправляючи свої помилки, ти теж вчишся.
Для того щоб довести свою віру в дитину, батьки повинні мати мужність і бажання зробити таке:
- забути про минулі поразки дитини;
- допомогти дитині набути впевненості в тому, що вона впорається з отриманим завданням;
- дозволити дитині розпочати «з нуля», спираючись на те, що батьки вірять в неї, в її здатність успіху;
- пам’ятати про минулі успіхи й повертатися до них, а не до помилок.
Дуже важливо піклуватися про те, щоб створити дитині ситуацію з гарантованим успіхом. Можливо, це вимагатиме від батьків зміни ставлення до дитини, але справа того варта. Потрібно чітко усвідомлювати, що успіх породжує успіх і підсилює впевненість у своїх силах як у дитини, так і у батьків. Отже, щоб підтримати дитину, необхідно:
- Спиратися на сильні сторони дитини.
- Уникати підкреслення невдач дитини.
- Показувати, що задоволені дитиною.
- Вміти і бажати демонструвати любов до дитини.
- Проводити більше часу з дитиною.
- У взаємовідносинах з дитиною активно використовувати гумор.
- Дозволяти дитині самій вирішувати проблеми там, де це можливо.
- Уникати дисциплінарних заохочувань і покарань.
- Приймати індивідуальність дитини.
- Проявляти емпатію (розуміння відношень, почуттів, психічних станів іншої особи) і віру в свою дитину.
- Демонструвати оптимізм. Існують слова, які підтримують дитину, й слова, й слова, які руйнують її віру в себе.
Наприклад, слова підтримки:
- Знаючи тебе, впевнений, що ти все зробиш добре.
- Ти робиш це дуже добре.
- У тебе є деякі думки щодо цього? Чи готовий ти почати?
- Це серйозний виклик, але я впевнений, що ти готовий до цього.
Слова розчарування:
- Знаючи тебе і твої здібності, гадаю, ти можеш зробити це набагато краще.
- Ти можеш зробити це набагато краще.
- Ця ідея ніколи не буде реалізована.
- Це для тебе занадто складно, тому я сам це зроблю.
Батьки часто плутають підтримку з похвалою і нагородою. Похвала може бути і не бути підтримкою. Наприклад, дуже щедра похвала може здатись дитині нещирою. В іншому випадку вона може підтримати дитину, яка має осторогу, що не відповідає батьківським очікуванням.
Підтримувати можна з допомогою:
- окремих слів («гарно», «охайно», «прекрасно», «чудово», «продовжуй»);
- висловлювань («Я пишаюся тобою», «Мені подобається, як ти працюєш», «Це дійсно прогрес», «Я задоволений твоєю допомогою», «Дякую», «Все гаразд», «Я задоволений що ти в цьому брав участь»);
- дотиків (поплескати по плечу; доторкнутись до руки; м’яко підняти підборіддя дитини; наблизити своє обличчя до її обличчя; обійняти її);
- спільних дій, фізичної взаємодії (сидіти, стояти поруч з дитиною; м’яко вести її; гратися з нею; слухати її; їсти разам з нею);
- вираз обличчя (усмішка, підморгування, кивок, сміх).
Коментарi