Подорож зимовою екологічною стежиною

Гузлова Лариса Вадимівна, вихователь Білопільського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) «Зірочка»

Робота на екологічній стежині взимку з дітьми старшого дошкільного віку «Зимова подорож»

Мета: навчати бачити зміни, що відбуваються в природі взимку; формувати вміння встановлювати взаємозв’язки: стало холодно - земля вкрита снігом - рослинність зникла - комахи заховались - деякі птахи відлетіли на південь. Поглиблювати знання дітей про особливості пристосування рослин і птахів до змін у природі з настанням зими; формувати поняття про передвесняну засмагу дерев. Закріплювати знання про лікарські рослини, дерева, зимуючих птахів. Розвивати та підтримувати стійкий інтерес до природи, її об’єктів, станів, явищ. Виховувати ціннісне ставлення до природи, уміння її доглядати та оберігати.

Попередня робота: спостереження під час прогулянок за постійними об’єктами екологічної стежини, робота з маршрутною картою, замальовками, розглядання ілюстрацій про зиму, дослідницька робота: наклеювання смужок білого паперу на кору декоративних дерев, читання художніх творів про зиму.

Обладнання: заздалегідь розроблений маршрут-схема екологічної стежини територією дитсадка, кошик з різним насінням, крихтами хліба, шматочками сала для годівниці, лупа, іграшки - замінники (комахи), паперові смужки, шишки сосни, модрини, ялини.

Хід

Вихователь. Діти, сьогодні ми з вами відправимося в подорож зимовою екологічною стежиною. Ми побачимо, які зміни відбулися в рослинному та тваринному світі наприкінці зими.

- Діти, на чому можна подорожувати? (на автобусі, потязі, пішки).

- Що потрібно брати з собою в подорож? (відповіді дітей)

- Що в мене в руках? (карта).

Вихователь. Це карта. На карті відмічений наш маршрут подорожі. Зупинки маршруту позначені кружечками та цифрами, з’єднаними між собою стрілками.

Вихователь показує карту, діти розглядають її. Розбір маршруту, малюнків-символів, змальованих на карті. - Що у нас зображено під цифрою 1? («Зелені старожили»)

- Що у нас зображено під цифрою 2? («Аптека Айболитя»)

- Назвіть зупинку під цифрою 3. («Кущ»)

- Куди далі пролягає маршрут? Назвіть зупинки.

(4 - «Пташина їдальня», 5 - «Куточок лісу», 6 - «Могутній каштан», 7 - «Галявина мрій», 8 - «Зелені старожили»).

Вихователь. Молодці, діти, ви правильно назвали наші зупинки, що зображені на карті. Наша стежина кличе нас у подорож.

- Яка наша перша зупинка? (Дерево з ягідками)

Зупинка І «Зелені старожили». Горобина.

Мета: закріпити вміння дітей вирізняти горобину з-поміж інших дерев за стовбуром, кроною та плодами; формувати поняття про передвесняну засмагу декоративних дерев; розвивати спостережливість, допитливість.

- Куди нас привела стежина? (До дерева).

До якого дерева, привела стежина нам допоможе відгадати загадка.

Загадка

Взимку горобцям вона і корисна, і смачна,

Добра й вітамінна червона…(горобина)

Бесіда. - Чи подобається вам це дерево? Чим?

- Що прикрашає горобину? (Червоні ягідки).

- Де вони ростуть?(на гілках)

- Якого кольору ягоди?

- Якої вони форми?

- Що всередині ягідки?(зернятка)

Вихователь. Діти, восени ягідок на дереві було багато, а зараз залишилося мало.

- Куди поділися ягідки? (Відповіді дітей)

- Хто полюбляє ласувати зернятками ягід? (Птахи) Дослідницька діяльність «Передвесняна засмага»

Вихователь. На минулому занятті ми з вами прикріпили смужки з білого паперу на стовбур горобини.

- Що ми можемо побачити на паперових смужках?

- Які стали смужки?(Пожовтіли)

- Чому так сталося?(Сонечко гріло дерева)

Вихователь пропонує зняти паперові смужки.

- Що сталося з корою дерева? (З’явилися світлі смужечки)

- Чому саме з сонячного боку змінився колір кори горобини? (Збільшується сила сонячного опромінення і кора дерев засмагає)

Висновок. У другій половині зими збільшується сила сонячного опромінення і дерева засмагають. Це явище називають передвесняна засмага.

Народні прикмети.

У народі кажуть «Лютий малює, красну весну чує».

- Чому так говорять?(Лютий - останній місяць зими)

- Де малює лютий? (На корі дерев)

«Лютий-бокогрій».

- Чому лютий називають «бокогрієм»?

Вихователь. Наша стежинка кличе нас далі у подорож.

Зупинка ІІ «Аптека Айболитя»

Мета: закріпити знання дітей про лікарські властивості суниці.

Вихователь. Ось наша ділянка з лікарськими рослинами.

- А чому їх називають лікарськими?

- Чим вкрита наша ділянка?(Снігом).

- Як ви гадаєте, чи є життя під снігом взимку?

Дослід «Коріння і листя під снігом залишаються живими взимку» Дослідницьке завдання: дослідити і довести, що в деяких рослин не тільки коріння, а й листя залишається живим під снігом.

Проблемні запитання.

- Під яким снігом рослинам тепліше: під пухнастим, чи щільним? Чому?

- Чи є на вашу думку рослини, в яких листочки залишаються зеленими взимку?

Висновок. Деякі рослини (суниця садова, примула, мокрець) залишаються живими взимку. Під щільним снігом рослинам тепліше.

Хід

Вихователь Давайте підійдемо і пошукаємо, які рослини залишилися під сніговою ковдрою живими. Діти на ділянці лікарських рослин, розгортають сніг і збирають зелені листочки суниці садової.

- Що це за рослина?

- Де росте суниця?

- Яке у неї листя?

- Чому воно зелене?

- Чи доводить це, що під снігом є життя?

Вихователь. Давайте уважніше обстежимо сніговий покрив ділянки, можливо там залишилися і ягоди цієї рослини. Діти знаходять заморожені ягоди суниці,збирають у посудину.

Розглядання плодів суниці.

- Що це за ягода? (Суниця)

- Яка вона?(Мерзла)

- Якого кольору? (Червоного)

- Яку пору року нагадує вам її аромат? (Літо)

- Чому ця рослина росте на ділянці лікарських рослин? (Ягоди суниці мають лікарські властивості)

Розповідь вихователя

Ягоди суниці лісової мають надзвичайну лікувальну дію. Недарма кажуть,що у тому домі, де їдять суниці, лікареві нема чого робити. Суниці - джерело вітаміну С. Особливо багато його в листках, трохи менше в ягодах, вони покращують апетит, з їх допомогою лікують багато хвороб.

- Як ви гадаєте, чи можна приготувати з ягід лікувальний напій ?

Вихователь. Далі кличе нас наша екологічна стежина.

Зупинка ІІІ «Кущі»

Мета: закріпити вміння впізнавати кущ шипшини з-поміж інших кущів за зовнішнім виглядом; вивчити правила поведінки біля куща.

- Що це за зупинка?

- Де ростуть кущі?

- Як називається цей кущ?

Допоможе відгадати назву загадка

Загадка

Цвіте у лісі рожеве диво, правда це диво дуже спесиве:

Не дозволяє себе торкнути, боляче може, як кицька дряпнути.

Але плоди цього дива чудові: ті, хто їх вживає їх - будуть здорові!

(Шипшина)

Вихователь. Це кущ шипшини. Його гілочки вкриті міцними гачкуватими колючками-шипами, через що вона й одержала свою назву.

- Що росте на гілочках шипшини?

- Якої вони форми? Якого кольору?

- Чому на кущі шипшини багато ягід, а на горобині мало?

- Що заважає пташкам зривати всі ягоди з куща?

Розглядання плодів шипшини

Вихователь пропонує оглянути плоди шипшини ззовні, обстежити на дотик.

- Які плоди на дотик?

Вихователь пропонує оглянути плід в розрізі.

- Що всередині у плода?

Вихователь. Плід шипшини містить величезну кількість дрібних насінин-горішків, густо вкритих щетинистими волосками).

Правила поведінки біля куща шипшини.

Не ламай кущі, гілки!

Будь обережним, не торкайся гілочок!

Не бери до рота насінин шипшини!

Вихователь. Наш маршрут пролягає далі. Яка наступна наша зупинка?

Зупинка ІV «Пташина їдальня»

Мета: закріпити знання дітей про стан дерев взимку; продовжувати вчити допомагати птахам узимку (підгодовувати).

Діти зупиняються біля дерева з годівничкою, розглядають його стовбур, гілки.

Бесіда

- Що роблять дерева взимку?

- Чому зараз не ростуть листочки на деревах?

- Чи будуть розкриватися бруньки, якщо гілочки дерев поставити у посудину з водою в кімнаті? Чому?

- Як називається дерево біля якого ми зупинилися?

Давайте пригадаємо, які плоди ми збирали біля нього восени?

Загадка

На гілках кульки висіли,

Та на сонці посиніли (Слива)

- Що висить на сливі?(Годівничка)

Вчора ми з вами на прогулянці насипали до годівнички крихт хліба, зернят пшениці, насіння гарбуза, соняшника, кінського щавлю, шматочків сала.

- Як ви гадаєте, хто з птахів прилітав до годівнички?

- Яким птахам, що до смаку?

Дидактична гра «Почастуємо пташку»

Мета: закріпити назви зимуючих птахів та назви корму, якими харчуються пташки.

Вихователь називає пташку, а діти повинні назвати корм, який полюбляє пташка.

Снігурі - плоди калини, горобини, бузку.

Горобці - крихти хліба, пшоно.

Омелюхи - ягоди калини, горобини, бузини.

Голуби - насіння соняшника,зерна пшениці, крихти хліба.

Синиці - шматочки мерзлого м’яса, сала.

Сороки - насіння гарбуза, соняшника, липи, клена, бузку.

Трудова діяльність «Насипання корму до годівнички»

Вихователь. Давайте почастуємо наших пташок. У мене залишились насінини шипшини давайте покладемо їх до годівнички.

- Як нам можуть подякувати пташки? (заспівають пісень, знищать шкідливих комах)

Зупинка V «Куточок лісу»

Мета:формувати знання про різні породи хвойних дерев (модрина, сосна, ялина), способи пристосування дерев до зими (хвойні дерева завжди зелені).

Вихователь. А стежина кличе нас далі і далі. Ось ми в лісі…Далеко зайшли, але ноги не змучилися, груди вільно дихають. Тиша навкруги…Ліс ніби дрімає.

- Що росте в нашому лісі?

Загадка.

Тумани сизі,

І річка спить у кризі,

Замерзла на морозі

Берізка при дорозі.

І холодно у лісі

Кленку, калині, вільсі.

З …(зимою) наодинці

Не страшно лиш ялинці.

Бесіда

- Чому не страшно ялинці?

- Чому інші дерева сплять, а ялинка ні?

- Чи є у ялини листочки?

- Якого кольору голочки у ялини зараз?

- Якого кольору були голочки ялини восени?

- Чи змінився їх колір?

- Чому гілочки ялини називають «лапами»?

- Чи є плоди у ялинки?

- Чому на наших ялинках немає шишок?

- Хто любить ласувати зернятками шишок?

Дидактична гра «Знайди шишку»

Мета: закріпити знання дітей про хвойні дерева, що ростуть на території України: ялина, модрина, сосна.

Хід

Білочка заховала шишки, а нам потрібно їх відшукати і назвати з якого дерева ця шишка.

Запитання до гри.

- З якого дерева ці шишки?

- Чому вони різного розміру?

- Де росте модрина, сосна, ялина ?

- Чому шишки розкрилися?

- Хто любить ласувати насінням шишок?

- У якої з ялин м’які голки?

Зупинка VІ. «Могутній каштан».

Мета: формувати знання про спосіб харчування синиці взимку; продовжувати вчити встановлювати причинно-наслідкові зв’язки: дерева – комахи – птахи; розвивати вміння обстежувати об’єкти природи за допомогою лупи.

Вихователь. Діти, наша стежина привела нас до дерева.

- Як називається це дерево?

- Чому його називають могутнім? (Він великий, розлогий).

Наш знак на маршруті вказує на якийсь прилад.

- Що лежить під каштаном?(Лупа)

- Для чого її використовують?

Обстеження кори старого дерева.

Вихователь пропонує дітям зняти з каштану шматочок кори і розглянути.

- Чи є там життя?

- Що знаходиться під корою? (личинки комах).

- У кого навесні перетворяться личинки комах?

- Як ви вважаєте,чи завдають личинки шкоди деревам?

- Який птах може вилікувати наш каштан?

- Діти обстежують стовбур каштана за допомогою лупи і знаходять у тріщинках під корою захованих сухих павучків, мушок тощо.

- Яка пташка зробила собі запаси на зиму?

- Чому синичку звуть господинею?

Дидактична гра «Що запасла синичка?»

Мета: закріпити назви комах, що є кормом для синички взимку (павуки, зелені коники, богомоли, цвіркуни, мухи, павуки, личинки комах, багатоніжки)

Матеріал: іграшки-комахи

Хід гри

Наш дятел вправно попрацював біля старого каштану і розкидав різних комах які заховала синичка під кору. Давайте їх зберемо до кошика для пташок.

Трудова діяльність

Збирання кори старого дерева для аплікації.

Вихователь пропонує дітям зібрати кору дерев.

- Чи можна збирати молоду кору?

- Що станеться з деревом,якщо пошкодити молоду кору?

- Хто полюбляє гризти кору дерев?

- Як ми можемо захистити молоде деревце від гризунів взимку?

Зупинка VІІ «Галявина мрій»

Мета: розвивати вміння уявляти себе в образі зимових явищ природи.

Вихователь. Стежинка привела нас на ігрову галявину.

Узялись за рученята

Наші хлопчики й дівчата

Гру веселу почали -

Хоровод свій завели.

Етюд «Зима гнівається»

Діти кружляють, показують снігопад, завірюху, хурделицю, сильний вітер, зменшення вітру.

Зупинка VІІІ «Зелені старожили». Горобина.

Мета: формувати поняття про єдність людини з природним довкіллям

Вихователь. Ми прийшли до горобини, звідки починався наш маршрут.

Практична вправа «Наберемося життєвої енергії і сили»

Вихователь пропонує дітям обняти горобину, попросимо у неї сили і енергії, подякувати їй.

- Діти, сподобалося вам сьогодні подорожувати?

- Скажіть,що ви запам’ятали з того,що сьогодні почули і побачили?

- Чи допомогли ми сьогодні природі? Чим?

Наша зимова подорож закінчилась.

/Files/images/IMG_0248.jpg /Files/images/IMG_0318.JPG /Files/images/IMG_0327.JPG /Files/images/IMG_0332.JPG

Кiлькiсть переглядiв: 1737

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.