Проект «Рідна Сумщина»
у Білопільському дошкільному навчальному закладі (ясла-садок) «Зірочка»
Рідний край-це цілющі джерела, до яких пробивається гострий корінець людської свідомості, пробивається до життя, до знань, до світла.
Знати свій край-це священний обов'язок кожного громадянина. «Забудеш рідний край, тобі твій корінь всохне» - писав П.Тичина. Будеш любити своє місто, шанувати людей, які поряд-будеш любити Україну, будеш шанувати народ і себе, як його частку.
Одне з найважливіших завдань, яке вирішує педагогічний колектив Білопільського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) «Зірочка»- ознайомлення дошкільників з рідним краєм, його героїчним минулим і сучасним. Перш, ніж дитина пізнає дорослий світ, вона має пізнати і полюбити близьке, рідне,відчути себе його невід’ємною частиною. «В дитинстві відкриваєш материк, котрий назветься потім – Батьківщина» - писала відома поетеса Ліна Костенко. Виховання любові до Батьківщини, її природи, рідної мови, культури, формування національної свідомості, духовне збагачення дітей здійснюється через організацію краєзнавчо-туристичної роботи. Краєзнавство – це своєрідна «батьківська скриня», сукупність спадщини, залишеної нам минулим покоління. Цю спадщину використовують у вихованні дошкільників педагоги закладу.
Краєзнавчо-туристична робота у закладі передбачає реалізацію виховних. розвивальних і навчальних завдань: формування інтересу до минулого і сьогодення; любові до рідного краю, міста, його історії; вивчення життя людей з якими пов’язана історія Білопільщини, виховання шанобливого ставлення до народних традицій та звичаїв. Завдання реалізуються у напрямках: «Родина»- поглиблення знань про традиції виховання роду, про права і обов’язки членів родини; виховання любові, поваги, турботливого ставлення до рідних та близьких.
«Рідне місто» - розширення знань про місто, в якому живуть, його історичне минуле і сьогодення; людей які прославили
місто; виховання поваги до місцевих культурних перлин, бажання примножувати та
робити рідне місто красивим та затишним.
«Рідний край» - формування знань про державу, національну символіку. Плекання кращих національних рис характеру: доброти, чесності, працелюбності, милосердя, відродження звичаїв і традицій українського народу, етнографічної спадщини.
«Природа рідного краю» - формування знань про природні об’єкти. Розвиток спостережливості, вміння бачити і помічати красу рідної природи. Виховання бажання берегти і примножувати багатства природи. «Духовне коріння» - залучення дітей до духовної спадщини українського народу; формування інтересу до фольклору, побуту, ремесел; виховання естетичних почуттів.
«Видатні земляки» - виховання шанобливого ставлення до земляків, які уславили рідний край.
З метою впровадження проекту «Рідна Сумщина» у закладі розроблені відповідні заходи. Значна увага педагогами приділялася створенню необхідних умов. Поповнилася навчально-методична база закладу наочними посібниками: ілюстраціями та альбомами на теми: «Ми живемо на Україні», «Українське декоративно-прикладне мистецтво», «Природа України» , літературою з питань громадянського виховання, ознайомлення з народознавчим матеріалом. У кожній віковій поповнені новим матеріалом куточки народознавства, зібрані ігри, мовленнєвий матеріал та пізнавальний.
Організація навчально-виховної роботи з дошкільниками по знайомленню з рідним краєм охоплює систему різних заходів. Під час інтегрованої діяльності реалізуються завдання тем: «Сім’я», «Моя родина», «Ти і твоє ім’я», «Подорож по Україні», «Народні традиції», «Українська хата», «Державні символи». Діти отримали цікаву інформацію про минуле міста під час занять на теми: «Яким було моє місто в давнину», «Вулицями рідного міста». Під час організації занять вихователі використовували різні методи і прийоми роботи: бесіди, пологи, інтерв’ювання.
Старші дошкільники складали творчі розповіді на теми: «За що я люблю рідне
місто», «Як зробити місто красивим». Свої враження діти відтворювали у роботах з
поліхудожньої діяльності.
Під час екскурсій по вулиці Старопутивльська діти дізналися про історію
назви вулицю, давні та сучасні споруди.
Формуванню у дітей знань про установи міста та вихованню шанобливого ставлення до людей праці сприяли організовані вихователями інтегровані, тематичні та заняття-зустрічі з людьми праці на теми:«Професії твоїх батьків» (вихователь Дроздова Н.А.), «Хто про нас турбується» (вихователь Сибірка Л.В.)«Як до нас приходить хліб» (вихователь Щербак О.Б.). Дошкільники відвідали екскурсії на пошту, до пожежної частини міста, до бібліотеки.
Педагоги приділяли належну увагу ознайомленню з природою рідного краю та формуванню екологодоцільної поведінки у природі. Систематично проводилися спостереження за об’єктами природи, цільові прогулянки, екскурсії до парку ім. Шевченка, на поле, до водойми. Під час ознайомлення з природою вихователі практикували уроки «милування», вправи психогімнастики, емпатії. Широко використовували вірші поета-земляка О.Олеся.
Значна увага приділялася організації роботи по ознайомленню з пам’ятними місцями міста.
Старші дошкільники відвідали екскурсії до пам’ятника Т.Г. Шевченку, обеліску заснування міста, меморіалу загиблих воїнів. Діти отримали знання про відомого педагога-земляка А.С. Макаренка під час екскурсії до пам’ятника Антону Семеновичу Макаренку.
Старші дошкільники активно відвідують виставки організовані у міському Центрі дозвілля Україна. Під час відвідання художньої фотовиставки «Застигла мить» діти познайомилися з творчістю місцевого фотохудожника Миколи Зарка, мали змогу побачити красу природи рідного краю, мальовничих краєвидів міста відображених у фотографіях.
Цікавою була екскурсія на виставку робіт декоративно-ужиткового
мистецтва «Стіжками свій край вишиваю». Дошкільники познайомилися з народними
умільцями міста:вишивальницями, скульпторами; майстрами по дереву.
З метою ознайомлення дошкільників з видатними поетом-земляком Олександром Олесем розроблений творчий проект «Славить місто Олесева пісня» У рамках проекту з дітьми старшого дошкільного віку проводилися тематичні заняття «О.Олесь - видатний поет», «Природа рідного краю у віршах О.Олеся», інтегровані заняття на теми: «Весна, весна! Радійте, дітки!», «Опівночі айстри саду розцвіли». Для дошкільників були організовані цікаві екскурсії до музею О.Олеся, обеліску на честь закладання скверу до 130 річниці з дня народження поета, до будинку де жив О.Олесь. Цікавою та пізнавальною була екскурсія по вулиці О.Олеся, названої в честь поета. Цікаво та змістовно організована музична розвага на тему: «Олесева пісня»(музичний керівник Тютюнник О.Ю), у закладі організована виставка робіт дітей за участю батьків на тему «Поезія Олександра Олеся в малюнках». Ознайомлення дітей з рідним краєм відбувалося під час організації фізкультурно-оздоровчої роботи. Так старші дошкільники здійснювали пішохідні переходи до міського парку, на стадіон ім. Юрія Білонога. Під час пішохідного переходу на стадіон діти активно відпочили та поповнили знання про відомого земляка, олімпійського чемпіона з метання ядра Юрія Білонога.
Інструктор з фізкультури Опанасенко Т.Р. приділяла значну увагу організації туристичних походів до Старого парку. до парку ім. Т.Г. Шевченка. Діти вивчали природний стан довкілля поєднуючи це з виконання комплексних вправ та основних рухів.
Під час прогулянок-походів широко використовувала елементи спортивних
ігор, народні рухливі ігри, естафети,атракціони.
Регулярні прогулянки-походи сприяли розвитку у дітей витривалості, кмітливості. фізичних якостей. Зміцненню здоров’я. У роботі з старшими дошкільниками педагоги широко використовували народознавчий матеріал український фольклор (казки, легенди, загадки), ознайомлення з предметами українського побуту, народними традиціями, святами. Цікаво та змістовно проходити музичні свята та розваги організовані музичними керівниками Тютюнник О.Ю., Крупською В.С. на теми: «Нема без кореня рослини, а нас людей без Батьківщини», «Рушники нашого краю», «Зустріч в майстерні народних умільців», «Великодній віночок».
Свої знання про рідний край діти мали змогу показати під час проведення вікторини «Моє рідне місто», яку організувала для старших дошкільників вихователь Сибірка Л.В.
Педагоги закладу проводила пошукову роботу по вивченню історії розвитку освітніх закладів у місті Білопілля. Результатом проведеної роботи є історична довідка про існування медичної школи у місті у передвоєнні роки.
Ставлення батьків до відродження національних традицій – це згодом ставлення і наших дітей, тому педагоги закладу приділяли увагу роботі з батьками вихованців. У куточку для батьків кожної вікової групи підібраний матеріал по ознайомленню з історією рідного краю на теми: «Моя Білопільщина», «Виховує все, що оточує», історичні довідки про місто. Батьки брали активну участь у народознавчих святах та розвагах У закладі були організовані виставки художніх робіт дітей та батьків на теми: «Природа рідного краю», «Україна незалежна держава». Навчити дитину шанувати рідне слово, рід, домівку, рідний край. знати звичаї та обряди предків-це спільна справа батьків та педагогів.
Коментарi